Het kan nogal een uitdaging zijn als je chauffeur bent. Beweging onderweg. Want hoe doe jij dat, als je gemiddeld zo’n 10 rij-uren per dag moet maken? Er blijft dan toch nauwelijks tijd over om van die stoel af te komen. In dit blog geef ik je enkele TIPS om daar vandaag nog verandering in aan te brengen. En het is makkelijker dan je denkt.
ONDERWEG OF THUIS
Als jij een internationaal chauffeur bent, dan is de kans heel groot, dat je op maandag van huis vertrekt, en op vrijdag weer terug bent. Dat betekent dus dat er 4 dagen zijn, waarbij je in je truck wakker wordt.
Er blijven dan nog altijd 3 dagen (of in het ergste geval 2 dagen) over, waarbij je NIET in je truck wakker wordt. 1 werkdag, en 2 weekenddagen. Ik zie kansen liggen, om daar gebruik van te maken, als je wat aan je kilo’s wilt doen! Je hoeft je op deze 3 dagen nl. niet in je truck aan te kleden. En dat betekend dat je meer stappen kunt maken dan slechts die ene stap van bed naar chauffeursstoel. Spring op maandag dus vooral op je fiets naar je werk (ja, het kost wel wat voorbereiding) en fiets op vrijdag terug. Is dat helemaal niet haalbaar? Ja, dan is het niet anders. Dan wordt het gewoon de auto. (maar dan heb je nog altijd wat meer beweging, dan op de dagen dat je onderweg wakker wordt).
MAAK GEBRUIK VAN JE PAUZETIJDEN
Iedereen heeft recht op pauze. De chauffeurs onder ons dus ook! En natuurlijk kun je deze pauzetijd gebruiken om een boterham te smeren, of lekker even kort te gaan liggen, maar waarom zou je niet ook even die benen strekken en wat buitenlucht happen?
LADEN EN LOSSEN
Afhankelijk van wat je vervoert, kan het laden en lossen best zwaar zijn. Het vraagt wat van je conditie. Hoe vaker je dus tijdens je werkweek in beweging bent, op de momenten dat jij daar een kans voor hebt, hoe makkelijker dit laden en lossen zal gaan. Win/win situatie!
PAK JE BEWEGING ÉN NEEM TIJD VOOR RUST
Na een intensieve werkdag, wordt het vanzelf een keer tijd voor rust. Rust in de keet. Rust in je truck. De kans is groot, dat jij jouw truck parkeert op een (grote) parkeerplaats bij een chauffeursrestaurant, een routier, of een tankstation, of zelfs op een industrieterrein. Helemaal prima! Je kunt er dan natuurlijk voor kiezen, om rechtstreeks naar het restaurant te gaan en even lekker wat te eten. Je kunt er ook voor kiezen, om eerst even een stukje weg te wandelen (voor zover mogelijk). Het maakt je weer fitter, het is goed voor je conditie, het is beter voor je hart en je longen én het verlaagt je bloeddruk. Ik zie voordelen genoeg. Moet je dan meteen 1 uur of meer wandelen? Onzin! Zodra je maar 1 stap voor de ander zet, en dit langzaam maar zeker uitbouwt, ben je gewoon goed bezig. Bijkomend voordeel: je slaapt veel beter en rustiger.
WEEKEND EN BEWEGING
Ik heb het vaker gehoord. Chauffeurs die de hele werkweek zo druk zijn, dat ze met geen mogelijkheid tijd hebben om in beweging te komen. Dat begrijp ik. Dat is gewoon ook zo. Als chauffeur is het lastig je beweging te pakken. En heb je een keer tijd om te bewegen, dan sta je misschien weer net op een onhandige plek, waardoor het ook weer onmogelijk wordt om een (korte) wandeling te maken. Lastig.
Maar net zoals iedereen, hebben chauffeurs ook weekend. Een weekend bied zoveel kansen! Het gaat er maar om hoe je erin staat: denk je dan ook: ik heb geen tijd, want ik “moet” dit nog doen en ik “moet” dat nog doen? Een half uurtje beweging, verdeeld over de dag, 2 dagen per weekend. Dat moet toch lukken. Kwestie van DOEN.
Als chauffeur is afvallen lastig. Maar zeker niet onhaalbaar!